Aankomst in het gastgezin en de eerste weken - Reisverslag uit Workington, Verenigd Koninkrijk van Luna Joosten - WaarBenJij.nu Aankomst in het gastgezin en de eerste weken - Reisverslag uit Workington, Verenigd Koninkrijk van Luna Joosten - WaarBenJij.nu

Aankomst in het gastgezin en de eerste weken

Blijf op de hoogte en volg Luna

19 September 2014 | Verenigd Koninkrijk, Workington

Na 15 ontzettend leuke dagen kamp was het dan eindelijk zover. Het moment waar ik al 200 dagen naar aan het aftellen was. Eindelijk zou ik mijn nieuwe familie ontmoeten.
Ik denk dat ik de nacht voor ons vertrek zo'n vier uur heb geslapen, aangezien we nog heel lang met mensen van kamp hebben gezeten en ik de eerste bus (die om 7(!)uur vertrok) niet wilde missen.
Na heel veel uitzwaaien en dag zeggen vertrokken ik en Maria dan ook, maar wel in een aparte auto, aangezien we zo'n 7 uur moesten rijden.
Dit vloog gelukkig voorbij. Toen kwamen we aan bij een soort parkeerplaats, en daar waren ze dan eindelijk: Gill en Lily. Het was echt een soort scène uit een hele slechte film want we vlogen elkaar in de armen haha. Daarna was het tijd om voor het eerst naar huis te gaan. Gelukkig was het niet heel ongemakkelijk en voelde ik me meteen thuis. Omdat ik zo lang moest rijden, was het al avond toen ik daar aankwam en we hielden meteen een girls pyjama movie night.
De dagen daarna zijn eigenlijk voorbij gevlogen. We hebben al ontzettend veel dingen gedaan, zo zijn we bijvoorbeeld naar Keswick geweest een heel leuk plaatsje hier in de buurt. Ook zijn we een weekend naar Yorkshire geweest, in een enorm huis (het is een miljoen pond waard) van een vriendin van Gill. We hebben ook al heel veel gewandeld langs de kust en op het strand hier, dat is echt ontzettend mooi. Het is hier sowieso echt heel mooi. De stad waar ik in woon, Workington, is ook heel leuk. Het is best klein, maar er is een H&M, River Island en New Look dus dan overleef ik het wel. Er is ook een heel groot park met een ruïne van een kasteel en het loopt uit op een heel groot mooi meer. Ik ken de weg al helemaal en we wonen heel erg in het centrum, dus dat is perfect.
Mijn familie is simpelweg geweldig. Ik heb zoveel geluk gehad. Ik heb echt het idee dat ik hier al 4 jaar woon. Ze zijn zo lief en grappig en ik voel me helemaal thuis. Ik kan ontzettend met ze lachen maar ook alles bij ze kwijt. Wat wel een beetje een lastige situatie is, is dat 2 dagen voordat ik naar mijn gastgezin ging, een bericht kreeg van Gill dat zij en Carl uit elkaar waren. Daar schrok ik best een beetje van. De tweede dag dat ik hier was nam Carl mij en Gill mee uit lunchen en kort daarna woonde hij weer bij ons en ging het weer goed tussen ons. Carl is ook heel aardig en grappig, maar wel irritant haha. Ik heb hem al een paar keer geslagen. Maar voor de rest kunnen we het heel goed met elkaar vinden hoor, haha. Helaas ging het na anderhalve week weer mis tussen Gill en Carl dus nu zijn we weer met z’n drietjes. Ik heb hier gelukkig helemaal geen last van gehad en een meidengezin bevalt me heel goed.
Na 4 dagen met mijn familie was het tijd om voor het eerst naar mijn nieuwe school in Cockermouth te gaan. Ik en Maria mochten onze 4 vakken kiezen. Ik heb gekozen voor Performing arts, Art, Psychology en English language & literature. Tot nu toe bevallen alle vakken me heel goed. Ik vind het heel leuk dat we ontzettend diep op alle stof ingaan omdat je maar 4 vakken volgt. Het niveau is ook best hoog, dat merk ik vooral bij English. Dat gaat nog best lastig worden denk ik! Alle leraren en leerlingen zijn heel gemotiveerd en enthousiast en dat is echt heel leuk om te zien, vooral als je het vergelijkt met Nederland waar, laten we eerlijk zijn, iedereen de hele dag op z’n mobiel zit een niks geeft om de meeste lessen. De leerlingen zijn echt superaardig en ik heb al met ontzettend veel mensen gepraat. Omdat iedereen zo open is heb ik gelukkig nog nooit huilend op de wc alleen mijn boterhammen zitten eten haha. Ik weet zeker dat ik hier hele goede vriendinnen ga maken en al heb gemaakt. Mijn mentor is echt een hilarische vrouw. Ze heeft letterlijk 20 ringen om (ik overdrijf niet), heeft een obsessie met poedels, draagt altijd polkadots en ze doet mij persoonlijk heel erg denken aan de dramateacher in High School Musical.
Ik heb al auditie gedaan voor de schoolmusical (Sweeney Todd) en ben toegelaten, dus dat is superleuk. Het is hier echt heel professioneel geregeld allemaal, we leren alle liedjes echt precies zoals in de musical dus we worden echt verdeeld in tenoren en sopranen en volgens mij geven ze echt duizenden ponden uit aan die musical. Wel heel gaaf om een keer mee te maken. Ook ben ik lid geworden van de Glee club. Hier heb ik nog geen les van gehad maar ik weet zeker dat ook dit heel leuk wordt. De muziekleraar is echt heel leuk en aardig en toen ik in de psychologie les zat, kreeg ik een briefje van hem om naar z’n lokaal te komen in de pauze, gewoon omdat hij met me wilde chillen haha.
We hebben ook al een tripje naar Borrowdale gemaakt waar we gingen bergbeklimmen en dat was echt supergaaf om te doen. Dit deden we samen met onze mentorklas. De meisjes in mijn mentorklas zijn heel aardig, maar ik denk niet echt dat het m’n beste vriendinnen zullen worden want ze zijn een beetje nerdy. Ik kan het beter vinden met de jongens in mijn mentorklas, ze zijn heel grappig al proberen ze me wel constant te irriteren.
Ook ben ik al als klassenvertegenwoordiger benoemd. Er waren een jongen en een meisje nodig en één jongen wilde het heel graag doen, omdat dat soort dingen hier heel belangrijk zijn voor je application voor university. Toen zochten ze nog een meisje en opeens begonnen alle jongens mijn naam te roepen, dus had ik niet echt een keus. Ik als klassenvertegenwoordiger is niet bepaald handig want ik weet letterlijk niet één lokaal te vinden.
In de afgelopen weken is Maria (de exchange student uit Noorwegen) echt een ontzettend goede vriendin van mij geworden. We zijn al een paar keer wezen shoppen en hebben gelogeerd en het is echt een ontzettend leuke meid. Helaas zijn er meerdere problemen met haar en EF waardoor ze vandaag naar huis vliegt. Het kan zijn dat ze over een week zelfstandig (dus zonder begeleiding van EF) terugkomt, of ze blijft in Noorwegen. Ik mis haar wel, aangezien we niet eens echt een kans kregen om afscheid te nemen, maar ik denk dat het voor haar zelf beter is als ze in Noorwegen blijft. Het is wel heel jammer dat ze hier niet meer is, maar ik ben in ieder geval blij dat ik haar heb leren kennen en ik weet zeker dat we nog contact zullen blijven houden.
Nu nog een lijstje van dingen die me zijn opgevallen mijn eerste paar weken hier:
- Ze noemen de lunch hier dinner en het avondeten noemen ze tea.
- Ze zeggen in plaats van my, me. Dus bijvoorbeeld: “Have you seen me purse?”
- Ze rijden niet alleen links, ook in de gangen op school houden ze links aan. Dit is nogal wennen voor mij, waardoor ik al 5 keer tegen leraren ben opgebotst die daarna een soort preek tegen mij begonnen te houden.
- Het is echt een voorrecht om in de 6th form te zitten, je mag nu voor het eerst je mobiel mee naar school nemen(!?) en je hoeft geen uniform meer aan
- Niemand neemt lunch van huis mee
- (Bijna) iedereen houdt zich aan alle regels. In de les zit niemand op z’n mobiel en iedereen is stil als de leraar praat
- Mensen worden helemaal gek als de zon schijnt, want dat gebeurt eens in de 5 maanden.
- Je moet in de rij staan voor de bus en zegt thank you tegen de buschauffeur als je uitstapt.

Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin en voel me al ontzettend thuis. Ik heb heel veel zin in het komende jaar en ben benieuwd wat er nog allemaal gaat komen!
Liefs uit Workington,
Luna




  • 19 September 2014 - 20:27

    Inge:

    Wat super leuk om te lezen. In Keswick zijn wij ook vaak geweest. ( Mijn zus woont in Evertown en mijn neefje en nichtje in Carlisle....) het Lake District is prachtig. Vergeet niet regelmatig scones te eten en Salt en Vinigar crisps....te lekker allemaal! En met de taal komt het wel goed. Hoe noorderlijker je komt hoe onverstaanbaarder het dialect....echt geweldig! Heel veel succes en fijn dat je je al zo thuis voelt!

  • 19 September 2014 - 21:11

    Alard:

    Een geweldig verslag Luun. Leuk om te lezen. Natuurlijk had ik al het een en ander gehoord maar ik lees ook weer nieuwe dingen hoor. Volgens mij breng je het motto "it is not wrong, it is not right, it is only different" goed in de praktijk!
    Nu nog een lijstje met dingen die mij zijn opgevallen in de eerste paar weken hier zonder jou:
    - ik vond al jouw gekregen Engelse ponden nog op je tafel;
    - op zolder is het al lange tijd heel stil;
    - veel minder handdoeken in de was;
    - Vlie is in tranen;
    - ik mis jouw verhalen over school enzo;
    - we doen nu samen hier de afvalstromen;
    - we missen jou best wel!

  • 19 September 2014 - 22:37

    Janny:

    Hoi Luna,
    leuk om te lezen hoe het met je gaat! Op de achtergrond klinkt hier pretty little lyers in het Engels: Renske zit met een paar meiden haar verjaardagsfeestje te vieren. Volgevreten met chocolade fondue en apple crumble, daarna laser gamen in de Biltstraat en nu chillen op de bank. Vannacht slapen ze allemaal hier en morgen ga ik om 7.20 uur lekker de muziek aan zetten. Ik moet er dan uit om te gaan coachen bij de korfbal en de meiden liggen dan nog hier beneden in de uitbouw....
    Heel veel plezier nog, groetjes van ons alle vijf!

  • 20 September 2014 - 16:26

    Fred En Geerte:

    Luna, een heel goed verslag, wat al in korte tijd veel beleeft, je doet het geweldig!
    Dank je wel dat we zo mee kunnen leven met jou, opa en oma zijn trots op je!
    Ook veel lieve wensen van oma Heldens en opa en oma.

  • 20 September 2014 - 17:15

    Nina :

    Hoi Luna, wat een leuk verslag, maar ik denk dat ik niet goed opgelet heb, dus ik heb nog een paar vragen:
    - wat is de Glee club? en de EF van dat Noorse meisje? verder weet ik niet goed wat ik moet denken als een leraar lekker wil chillen in zijn lokaal in de pauze, maar dat zal wel "Engels" zijn. Ik vond de Engelsen er ook meer "oirdy" uitzien dan wij en de zon hebben wij hier in september volop gezien i.t.t. augustus, echt heerlijk. Hier alles goed, vooral Kas z'n engels gaat ook met sprongen vooruit op tweetalig VWO. Heb je nog iets meegekregen van het referendum in Schotland of speelt dat helemaal niet in Engeland? Dit was het weer, succes met alles en tot schrijfs, nina

  • 20 September 2014 - 22:16

    Noor:

    Jee Luna, wat gaaf allemaal. En wat fijn dat je gezin leuk is. Zeker als je dan hoort dat Maria terug naar huis vliegt!! Wel weer heel jammer voor jou. Die 4 schoolvakken klinken ook goed.
    Doen ze dan maar in 4 vakken eindexamen??
    In Utrecht is ook nog steeds heel leuk hoor! Ik was er vandaag (op de lapjesmarkt) en vorige week zaterdag op de memorytoer langs onze oude studentenhuizen met Alard, Roelie, Martin en Paul. maar dat heb je misschien al gehoord.
    Ga zo door met al dien leuke dingen!
    Liefs van Noor (en Paul, Gijs en Simone)

  • 21 September 2014 - 20:32

    Maaike:

    Heey Luna,
    Onze konijnen hebben een nieuw konijnenhok.
    En Witje is ziek. Hij kan zijn pootjes bijna niet meer bewegen maar hij kan nog wel lopen.
    Met Rammetje gaat het goed. En Vlokje zit nu in de pubertijd, hij stoot met je hand als je hem er voor houd en hij bijt je soms. Verder gaat alles goed.

  • 12 Oktober 2014 - 18:22

    Leendert:

    Hallo , Luna. Ik lees nu net je verslag. Zal het Pieter ook laten lezen.
    Houd je haaks.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luna

Actief sinds 04 Juli 2014
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 16482

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2014 - 30 Juni 2015

Een jaar in Engeland met EF

Landen bezocht: